Pregătește website-ul de lansare: Nu uita de aceste 10 lucruri!: Mură-n Gură

Pregătește website-ul de lansare: Nu uita de aceste 10 lucruri!

Pregătește website-ul de lansare: Nu uita de aceste 10 lucruri!

Care sunt lucrurile pe care mai trebuie să le faci la site-ul tău înainte de a-l lansa?

Ți-ai cumpărat un domeniu web și ai creat un website – bravo! Mai înainte de a apăsa butonul de lansare și a răspândi vestea despre noul tău sote, asigură-te că verifici următoarele aspecte pentru a oferi șanse maxime proiectului tău.

Mai jos sunt câteva sfaturi de monitorizare, optimizare și securizare pentru a-ți ajuta traficul să crească și pentru a oferi o experiență cât mai bună vizitatorilor site-ului tău:

  1. Google Analytics
  2. Google Search Console
  3. Cloudflare pentru securitate și viteză
  4. Certificat SSL pentru securitate și încredințarea vizitatorilor
  5. Caching pentru performanță
  6. Optimizare și compresie imagini
  7. Minmizare scripturi
  8. Verificare a link-urilor rupte
  9. Verificarea link-urilor canonice
  10. Copie de siguranță

Să explicăm mai pe larg fiecare punct:

1. Google Analytics pentru monitorizarea traficului 

O soluție analitică este foarte ușor de adăugat la orice website și îți permite să monitorizezi traficul pe toate paginile site-ului: înregistrează câți vizitatori ai, de unde vin aceștia, de la ce site-uri au ajuns la tine, ce pagini accesează, cât timp petrec pe fiecare pagină și multe altele! 

Să lansezi un site fără o soluție de analizare a traficului este ca și cum ai conduce o mașină legat la ochi: ești pe șosea dar nu ai nici o idee încotro te îndrepți. Nu știi cum evoluează traficul tău, dacă articolele și conținutul pe care îl publici are vreun efect sau care este impactul campaniilor publicitare.

Fără o soluție analitică, nu știi nici dacă eforturile tale în optimizarea SEO au vreun efect.

Una dintre cele mai populare și ușor de instalat soluții este Google Analytics – pe deasupra, este gratuită! 

2. Google Search Console (fostul Webmaster Tools)

Google Search Console îți permite măsurarea performanței în motorul de căutare Google

Dacă Google Analytics îți spune ce se întâmplă cu vizitatorii pe site-ul tău, Google Search Console (înainte se numea Webmaster Tools) îți spune unde se situează site-ul tău în Google din punct de vedere al căutărilor. Îți spune câte pagini de pe site a indexat Google, cu ce cuvinte te găsesc vizitatorii, de câte ori apari în rezultate și care sunt cele mai populare pagini de pe site-ul tău din punct de vedere al traficului organic. 

De asemenea, Google Search Console îți permite să spui lui Google unde să găsească sitemap-ul tău pentru a-l ajuta să descopere și să indexeze paginile site-ului tău. 

Pe partea tehnică, odată ce autorizezi și adaugi site-ul în Google Search Console, vei începe să primești diverse notificări și alerte legate de „sănătatea” site-ului tău, precum atunci când Google întâlnește erori la serverul tău sau dacă descoperă viruși și cod malițios pe site.

Îți oferă sfaturi pentru a te ajuta să îți faci site-ul mai ușor de navigat pe dispozitivele mobile și îți arată ce site-uri postează link-uri spre site-ul tău. 

Google Search Console poate fi conectat cu Google Analytics de asemenea, pentru a vedea rapoarte mai detaliate chiar în interfața de analiză a traficului. 

Google Search Console este un instrument foarte valoros și îți recomand să profiți de el.

3. Cloudflare pentru viteză și securitate 

Cloudflare este o companie care oferă o mulțime de servicii orientate în jurul securității site-urilor, transferul de conținut, viteză și multe altele.  

Poți activa Cloudflare pe site-ul tău gratuit, fără nici o schimbare pe site, direct la nivelul DNS. Odată ce îl activezi (durează cam 10 minute), Cloudflare preia responsabilitatea zonei DNS și a solicitărilor DNS.  

În schimb, vei beneficia de: 

  1. Protecție: Datorită faptului că zona DNS va fi controlată de către Cloudflare, adresa IP a site-ului tău va fi ascunsă și nimeni nu va mai putea afla adesa serverului tău. Site-ul va funcționa fără probleme, deoarece Cloudflare rutează traficul spre server, fără a-i revela identitatea și astfel, roboții, persoanele malițioase vor vedea adresa Cloudflare în loc. În acest fel, te protejează de anumite atacuri care sunt țintite direct spre server. De asemenea, Cloudflare te protejează și de atacuri DDoS (un gen de atac ce copleșește un server trimițând mii de solicitări pe secundă).
  2. Viteză: Cloudflare oferă caching gratuit pentru conținutul tău static (imagini, HTML, CSS, cod Javascript) direct pe rețeaua lor de distribuție (CDN). Asta înseamnă că vei observa economii semnificative de bandă - datorită faptului că imaginile tale și alt conținut static este pe serverele Cloudflare în multe regiuni de pe planetă, vizitatorii tăi vor putea accesa acele resurse mult mai repede, de pe un server aproape de dânșii, iar serverul tău va fi liber și relaxat. În timp ce scriu acest articol, am mai mult de 50 de website-uri pe Cloudflare și majoritatea au economii de bandă de 50% sau mai mult. Administrez multe site-uri de comerț electronic și toate au mii de imagini pentru produse. Economia de bandă este uriașă!
  3. Securitate: Cloudflare oferă un certificat SSL gratuit pentru întregul domeniu, care se reînnoiește automa. Tot ce trebuie să faci este să îl activezi în interfața de administrare și voila! Site-ul tău poate fi accesat cu https://. De ce este asta un lucru bun? În primul rând, vizitatorii tăi vor fi mai încrezători văzând că site-ul tău este accesat pe o conexiune securizată. Apoi, începând cu 2017, Google a declarat că va acorda site-urilor securizate o importanță mai crescută în rezultate și din 2018 chiar afișează în browserul Chrome, alături de site-urile fără SSL, o etichetă: site nesecurizat. Deci, fiind gratis, nici nu trebuie să mai stai pe gânduri! Nici măcar nu trebuie să instalezi nimic pe server!

4. Certificat SSL pentru securitate 

După cum am menționat mai sus, Google a început să prefere website-urile care au certificat de securitate SSL, și afișează în paginile de rezultate o etichetă „nesecurizat” alături de site-urile care nu au SSL. Nu dă bine dar este și un risc de securitate să continui fără SSL pe site-ul tău, mai ales când poți avea unul gratuit. 

Nu mai ai scuză în 2019 să nu ai SSL! Iar dacă nu migrezi la Cloudflare, poți obține un certificat SSL gratuit cu majoritatea companiilor de găzduire, folosind certificatele gratuite de la Let’s Encrypt. Se pot instala cu câteva clickuri de la hostul tău sau, dacă ești pe Windows, de exemplu, poți descărca un mic software care îl va instala ușor. 

Bineînțeles, nu te împiedică nimeni să cumperi un certificat SSL de la un distribuitor autorizat (cum ar fi GoDaddy, etc.) și să îl instalezi. 

După ce ai configurat SSL-ul, nu uita să redirecționezi toate paginile cu versiune http:// către versiunea securizată cu https://. De obicei, realizezi acest lucru prin adăugarea unor reguli de redirecție pe serverul tău sau, în cazul în care folosești Cloudflare, bifezi opțiunea „Always use https” din secțiunea Crypto în interfața Cloudflare. 

5. Caching pentru viteza site-ului

Poți ușura sarcina serverului tău dacă profiți de avantajele oferite de caching. Dacă site-ul tău este construit cu Wordpress, există multe module de caching pe care le poți instala și care pot economisi CPU (Total Cache, WP Rocket, etc.), pot scuti baza de date de multe interogări, etc. 

Caching-ul funcționează pe mai multe straturi, dar principiul de bază este că prima oară când un vizitator accesează o pagină care are caching activ, serverul generează această pagină interogând baza de date, generând codul HTML și servind pagina vizitatorului. Dar în același timp, pluginul de caching crează o copie statică a paginii deja generate și o stochează pe disc (sau în memoria serverului). Atunci când pagina este vizitată din nou (de către același vizitator sau de către un alt vizitator), pluginul găsește pagina în cache și o servește de acolo, scutind serverul, care nu mai trebuie să muncească din nou să genereze pagina respectivă. 

Acesta este principiul de bază și în funcție de cât de complexe sunt paginile tale, poate da impresia că site-ul zboară!

Acest proces se petrece în fundal, nu trebuie să te preocupi decât de configurarea inițială și cache-ul este automat reîmprospătat atunci când faci modificări la pagini sau când expiră. 

6. Optimizare și compresie imagini 

Este întotdeauna o idee bună să planifici și să pregătești imaginile încă din faza de construcție a site-ului - în acest fel, vei economisi mult timp când vine timpul lansării site-ului. Ar trebui să încarci mereu imagini optimizate, la mărimea corespunzătoare pentr locația în care le folosești. Nu e bine să încarci o imagine uriașă pe server și pe pagina web dacă ai nevoie ca ea să acopere doar un sfert din pagină. 

Este o idee bună, de asemenea, să pre-optimizezi și să compresezi imaginile mai înainte de a le încărca, pentru a te asigura că au cel mai bun raport mărime-calitate. Există multe pluginuri pentru Wordpress care vor optimiza și compresa imaginile după ce le adaugi pe site, dar este cel mai bine atunci când ai o idee unde va fi utilizată fiecare imagine, cât de mare trebuie să fie și să o încarci la dimensiunea respectivă de la bun început. 

Imaginile cresc foarte mult timpul de încărcare al website-ului și pot consuma mai multă bandă la server decât este necesar. Dacă contul tău de găzduire are limită de bandă (cantitate de date transferate într-o lună), poți consuma banda mult mai repede cu doar câteva imagini prea mari, în funcție și de traficul pe care îl primește site-ul tău. 

Dacă folosești în cea mai mare parte imagini în format JPEG, care este un format compresat (lossy), am determinat că ajustând compresia/calitatea foarte puțin, poți realiza o economie semnificativă de bandă

Am studiat recent acest raport mărime vs. calitate pe câteva site-uri de comerț electronic pe care le-am creat și am găsit o valoare bună pentru imaginile produselor (care pe unele site-uri pot număra cu miile). 

Vezi mai jos diferența în mărimea fișierelor atunci când se variază compresia (calitatea) imaginii, de la 90 (implicit), la 70 și apoi la 50. 

Deși mărimea pozelor era foarte mică la produse, valoarea de 50 a rezultat în imagini de calitate vizuală prea slabă și de aceea am mărit-o la 70. Dar chiar și la calitatea 70, banda consumată de imagini a scăzut până aproape la jumătate! Dacă înmulțești asta cu mii de produse, economia realizată și diferența în timpul de încărcare a paginilor este enormă. 

După cum vezi mai jos, odată ce treci de calitatea 70, mărimea imaginilor crește dramatic. Iar pentru salt de calitate de la 50 la 90, mărimea fișierelor imagine e mai mult de dublă!

Mărime la calitate 90 (în KB) Mărime la calitate 70 (în KB) Mărime la calitate 50 (în KB)
35.6 20.0 15.0
34.4 19.3 14.5
35.8 20.1 15.0
24.7 13.3 9.9
37.3 22.0 16.9
27.4 15.3 11.5
27.1 15.2 11.4
61.2 34.9 26.3
Total: 283.5 Total: 160.1 Total: 120.5

 

7. Minimizare pentru reducerea dimensiunii scripturilor 

Minimizarea este procesul prin care poți reduce dimensiunea fișierelor script (Javascript, stylesheeturi CSS) de care are nevoie site-ul, pentru ca acestea să se încarce mai repede

Poate că ai fișiere CSS (pentru stilizare) sau fișiere Javascript (pentru adăugarea animației sau a funcționalităților dinamice și interacțiune). Când lucrezi la site, aceste scripturi de obicei au cod aranjat frumos cu indentări, taburi, spații, linii multiple, nume de variabile lungi pentru a fi mai ușor să le editezi, dar browserele nu au nevoie de acestea pentru a interpreta corect fișierele și a afișa pagina.  

Prin minimizare, poți elimina automat aceste spații, taburi, linii goale, se pot înlocui numele de variabile cu unele scurte, fără a afecta funcționalitatea. Acest proces de minimizare poate face fișierele mult mai mici și în consecință, mai rapide la încărcare. 

Pentru eficiență, acest proces de minimizare poate avea loc pe server (există pluginuri pentru Wordpress pentru minimizare), dar se poate face și în programul/platforma pe care o folosești când dezvolți site-ul. Dacă site-ul tău are Cloudflare, acesta poate minifica fișierele direct de pe server, la momentul accesării, fără ca tu să faci nimic. 

Minimizarea scripturilor oferă creșteri în punctaj atunci când testele gen Google Page Speed, GTMetrix sau YSlow îți analizează site-ul. Google folosește și viteza de încărcare a site-ului atunci când determină cât de bine să fie poziționat site-ul tău în paginile cu rezultatele căutărilor. Un site care se încarcă rapid, este bine văzut de către Google și vizitatorii tăi vor fi încântați. 

Iată un exemplu a configurației din Cloudflare care minimizează automat fișierele statice de pe site: 

Exemplu setări minimizare în Cloudflare

8. Verifică să nu ai linkuri defecte 

Uneori sunt dezorganizat atunci când lucrez la site. Creez majoritatea paginilor ca ciorne, goale, ca apoi să le reiau și să pun conținut pe ele. De multe ori las în conținut linkuri provizorii care nu duc nicăieri, cu intenția să revin ulterior și să le înlocuiesc înainte de lansarea siteului. Dar uneori uit și pot ajunge cu linkuri rupte pe site.  

În alte situații, nu primesc întreg conținutul de la clienți și creez pagini goale cu linkuri provizorii, doar ca să pot continua să-mi văd de treabă. Bineînțeles, de multe ori clientul se răzgândește sau uit de ele.  

Indiferent de motiv, fiecare website poate avea linkuri stricate și pagini care lipsesc. Nu dă bine la prima impresie și nu e o bună idee să le lași așa, din punct de vedere al experienței vizitatorilor dar și a poziționării în motoarele de căutare

De aceea, înainte de lansare (și la intervale regulate după lansare), verific să nu am linkuri defecte pe website. O poți face manual, dacă nu ai multe pagini, dar poți omite din greșeală unele linkuri.

Cel mai bine este să folosești un instrument software numit „crawler” - un software care va vizita pagina principală a site-ului, va identifica toate linkurile pe pagina respectivă, după care va vizita fiecare link și va face la fel pe fiecare din ele, până epuizează toate paginile și linkurile. După ce scanează întregul site, îți oferă un raport cu rezultatele și te anunță dacă ai vreun link defect ca să îl poți remedia. 

Instrumentele mele favorite pentru verificat dacă ai linkuri defecte sunt: 

  • Xenu Link Sleuth – un program gratuit pentru Windows care va verifica orice link de pe website-ul tău - nu doar pagini, ci și imagini, frameuri, pluginuri, fundaluri, stylesheeturi și așa mai departe. Generează raport în timp real, pe măsură ce scanează și la final, poți salva raportul sau îl poți trimite prin e-mail. Funcționează și pe site-uri securizate cu https. Progrămașul este foarte mic și funcționează pe toate versiunile de Windows de la 95 încoace.
  • Screaming Frog – un instrument online, care oferă mai mult decât doar verificarea linkurilor stricate. Versiunea gratuită oferă scanări până la 500 de URL-uri (care poate fi chiar suficient dacă nu ai un website prea mare). De asemenea te ajută și cu ceva sfaturi și instrumente de optimizare pentru motoarele de căutare, cum ar fi identificarea conținutului duplicat, analiza tagurilor meta și title, generarea de sitemapuri XML și altele. 

Iată un exemplu al unui raport generat din Xenu Link Sleuth: 

Exemplu raport scanare linkuri rupte website cu Xenu Link Sleuth

9. Verifică URL-urile canonice 

Dacă pe site-ul tău ai o pagină care poate fi accesată cu mai mult de un URL, sau dacă ai pagini diferite cu URL-uri diferite dar conținut identic, asta înseamnă că ai „conținut duplicat”. Și motoarele de căutare identifică acest conținut și aceasta poate afecta negativ performanța site-ului tău în motoarele de căutare

De exemplu, să zicem că ai pagina de contact, accesibilă la adresa următoare:

http://www.siteulmeu.ro/contact

Și aceeași pagină la: 

http://siteulmeu.ro/contact 

Poate zici: dar e aceeași adresă! Este aceeași pagină!

Da, într-adevăr este aceeași pagină, dar o poți accesa la versiunea domeniului cu „www” și fără „www”. Pentru Google, aceasta este o pagină duplicat. „WWW” este doar un subdomeniu și se consideră altă adresă. 

Dacă nu îi comunici lui Google exact care este versiunea preferată (canonică sau oficială) a paginilor tale, Google va alege singur, considerând pe una „canonică” și ignorând pe cealaltă, sau mai rău, considerându-le pe ambele de aceeași importanță. În acest caz, „valoarea” SEO pe care ar primi-o pagina canonică, se împarte în două - la fiecare variantă câte o parte. Asta duce la scăderea importanței paginii din cauza linkului diferit, ajungând la situația în care paginile tale concurează cu ele însele. 

Pentru aceasta vine în ajutor linkul „canonic” - chiar dacă site-ul tău are pagini multiple dar care au același conținut, accesibil la URL-uri diferite, poți specifica în secțiunea <head> a paginilor care este versiunea pe care o preferi (versiunea „canonică”), astfel: 

<link rel=”canonical” href=”http://siteulmeu.ro/contact” /> 

Acest tag este suficient pentru a indica motoarelor de căutare că preferi ca la pagina respectivă să considere ca „oficială” versiunea fără „www”.  

Pe lângă asta, dacă ai configurat Google Search Console, trebuie să mergi și acolo și să specifici care este versiunea preferată pentru ca rapoartele primite acolo să fie la versiunea corespunzătoare. 

Poți citi mai mult aici despre URL-uri canonice și alte subiecte referitoare la îmbunătățirea site-ului și facerea lui cât mai ușor de indexat și de înțeles de către motoarele de căutare. 

Dacă folosești Wordpress pe site, un instrument minunat pentru aspectele ce țin de optimizarea în motoarele de căutare, este pluginul Yoast, care pe lângă funcțiile de optimizare, analiză a articolelor, cuvintelor cheie ș.a.m.d., generează automat aceste URL-uri canonice la toate paginile.

10. Copii de siguranță website (Backup)

Toată munca pe care ai depus-o la site se poate duce pe apa Sâmbetei dacă nu ai configurat o soluție de backup. Ai încărcat imaginile, ai creat paginile, ai configurat pluginurile și mai târziu nu știu ce hacker capătă acces la el, serverul se defectează sau strici tu singur ceva - dacă nu ai o copie de siguranță recentă, ai de pierdut o noapte-două, sau riști să nu-ți mai recuperezi nimic! 

De aceea se recomandă să ai o copie de siguranță, înainte de a lansa site-ul. E bine să ai aceasta chiar din faza de construcție. 

Aproape fiecare companie de găzduire oferă o soluție de backup sau alta, fie inclusă în preț, fie pentru un cost suplimentar, în funcție de abonamentul pe care îl ai. De asemenea, în funcție de companie și de cât plătești, diferă și frecvența cu care se fac aceste copii de siguranță ale site-ului – zilnic, la câteva ore, sau săptămânal. 

Este totuși o idee bună să ai propria copie undeva. Poți să faci copie de siguranță la site prin FTP, sau folosind diferite instrumente de backup, cum ar fi Syncback SE sau Syncback Pro (pe care îl folosesc de ani buni de zile, la toate proiectele mele).  

Dacă site-ul tău este construit cu Wordpress, o foarte bună soluție de backup este să îți faci un cont gratuit pe platforma ManageWP. După ce îți conectezi site-ul la ManageWP, poți configura backup gratuit (lunar) sau zilnic (contra cost). În funcție de site-ul tău și frecvența cu care actualizezi conținutul, un backup pe lună poate fi prea puțin. 

Din ManageWP poți restaura site-ul automat, fie pe același host pe care l-ai avut prima oară, ori pe un alt host dacă dorești să schimbi compania de găzduire.  

Fiind un serviciu pentru profesioniștii cu mai multe site-uri, ManageWP mai are și alte funcții precum: controlul centralizat al actualizărilor, comentariilor, instalării modulelor și multe altele. 

O altă soluție de backup pe care o folosesc este copierea automată pe Amazon S3 (poți folosi Syncback pentru asta), sau pe un alt server FTP. Există multe pluginuri pentru Wordpress care îți fac copii de siguranță ale site-ului și pe servicii cum ar fi Dropbox, Google Drive, OneDrive, etc. 

E important de reținut totuși, că pentru siguranță și eficiență, backupul site-ului trebuie făcut frecvent (măcar zilnic) și într-o locație separată de cea în care este găzduit site-ul propriu-zis. 

Personal, prefer backup pe Amazon S3, folosind Syncback Pro. Pot configura backup-ul să ruleze zilnic, diferențial (doar schimbările se copiază, nu întregul site). Iar dacă este un site foarte important și doresc flexibilitatea de a mă întoarce înapoi la versiuni mai vechi, pot configura 7 copii de siguranță - câte una pentru fiecare zi a săptămânii. În această variantă, dacă se întâmplă ceva nedorit și nu realizez imediat (poate site-ul a fost infectat și nu am observat, iar în backup s-a stocat și scriptul malițios), mă pot întoarce înapoi câteva zile

Pentru toți clienții mei, am backup zilnic, complet, al bazei de date. Mă pot întoarce la varianta de câteva luni în urmă dacă doresc. Companiile mari stochează chiar și ani întregi de copii de siguranță ale site-urilor și bazelor de date. Totul depinde cât de importante sunt datele și cât de multă flexibilitate dorești să ai la recuperarea datelor.

Bonus: Configurează abonarea la newsletter 

Acest ultim sfat este mai mult în zona de marketing sau strategie decât cea tehnică. Dacă lansezi un website pentru orice alt motiv decât poze cu pisici, ar trebui să iei în serios construirea unei liste de mailing

Mulți proprietari de site-uri (inclusiv eu), regretă faptul că nu au început mai din timp să colecteze adrese de e-mail de la potențiali clienți și vizitatori ai site-ului. Unii o fac înainte de lansarea site-ului. 

Dacă începi să construiești o listă de email acum, vei avea încet-încet o audiență A TA – persoane care sunt interesate de conținutul TĂU, actualizările TALE și de ceea ce TU ai de oferit. Contactul personal cu fanii tăi este foarte eficient.

Fără a fi plictisitor și invaziv, poți trimite actualizări, conținut de valoare, sfaturi, idei și, de ce nu, promoții și poți face vânzări direct prin e-mail unor clienți care de bună voie s-au abonat la lista ta de email. 

Un mod rapid de a începe să clădești o listă de email este să te înscrii la un serviciu de e-mail sau ESP (Email Service Provider) (sunt unele gratis, unele plătite), să introduci un formular de abonare pe site, și gata!

Concluzie 

Mai sunt multe alte lucruri pe care le poți face pentru ca site-ul tău să aibă impact maxim la momentul lansării, dar cele descrise în acest articol sunt printre cele mai importante și relativ ușor de implementat. 

Îți recomand să nu le lași neimplementate 6 luni după lansare! Nu ar trebui să îți ia mai mult de 2 ore să treci prin toți pașii și să îi implementezi. Vei fi bucuros că ai făcut-o. 

Cristi Coțovan

Cristi lucrează de peste 15 ani în domeniul web design, dezvoltare, e-commerce și marketing. A construit două platforme CMS de la zero și este pasionat de comerț electronic, automatizări și muzică și artă și altele. Are 15 idei pe secundă și parcă le-ar începe pe toate până la sfârșitul zilei. Uneori vorbește despre el însuși la persoana a treia.

Categories