Care sunt etapele lansării unui site web?: Mură-n Gură

Care sunt etapele lansării unui site web?

Care sunt etapele lansării unui site web?

În acest prim articol, voi trece în revistă pașii necesari pentru lansarea unui site și voi discuta puțin pe fiecare, fără a intra în prea multe detalii.

1. Alegi un nume de domeniu web

Nici un site pe internet nu poate exista fără un domeniu web. Poți găzdui un site doar la un IP, dar nu este recomandat. Nu va ști nimeni unde să îl găsească. 

Domeniile web pot avea diferite extensii: .com, .net, .ro, .org, și așa mai departe. Acestea se numesc TLD (sau Top Level Domains), și fiecare țară are unul. România are .ro.

Când îți faci un site trebuie să te decizi ce nume de domeniu vrei în TLD-ul ales. Dacă ai deja o companie sau o afacere, este ușor să te decizi – doar te gândești la numele companiei și încerci să cumperi domeniul cu numele respectiv.

Dar uneori poate acest lucru nu este posibil – poate numele este mai generic sau popular și domeniul este deja cumpărat, ori variantele căutate nu sunt libere. În acest caz, trebuie să cauți alt nume sau să cauți numele de domeniu cu o extensie TLD diferită. Dacă activitatea ta sau publicul țintă este în primul rând în România, cel mai probabil dorești nume de domeniu cu .ro. Dacă numele dorit .ro nu este liber, următoarea alternativă ar fi .com sau .net. 

De exemplu, eu am dorit să cumpăr murangura.ro sau murangura.com, dar erau ambele cumpărate deja și am fost nevoit să aleg nume de domeniu alternativ (am adăugat cratimă: mura-n-gura.ro). Dacă nu ești neapărat constrâns de un anumit nume de companie, poți încerca un nume mai amuzant sau o joacă de litere. Nu știu pentru limba română dar pentru engleză există o mulțime de site-uri care oferă diverse motorașe și sisteme care să te ajute să îți alegi un nume de domeniu, folosind împerecheri de cuvinte, sinonime sau prescurtări.

Domeniile cu extensii .ro sunt administrate de ROTLD (www.rotld.ro). Poți cumpăra un domeniu de la rotld.ro sau de la un reseller (de exemplu, companiile de hosting).

2. Alegi găzduirea web

Găzduirea (sau hostingul) este un server conectat la internet în permanență unde va sta site-ul tău (fișierele, imaginile, baza de date, etc.). Acest server este de obicei oferit de o companie de hosting, lunar, contra-cost.

Bineînțeles, poți lucra la site pe calculatorul personal (e destul de ușor de configurat), dar când vrei să faci site-ul disponibil publicului larg, nu ai cum fără o găzduire undeva.

Aici apare dificultatea – există foarte multe companii care oferă servicii de găzduire – de la foarte, foarte ieftine, până la foarte, foarte scumpe! În general, prețul diferă în funcție de reputația companiei, de serviciile oferite pe lângă cele de găzduire și în special, de nivelul de suport tehnic oferit. 

Cum alegi găzduire?

Personal, am avut experiență cu foarte multe companii de găzduire în cei peste 15 ani de activitate și am ajuns la concluzia că principalul diferențiator la preț este la urma-urmei suportul tehnic. Totul este roz și bine cât lucrurile merg bine și nu ai probleme, dar imediat ce dai de necazuri, se vede cu adevărat profesionalismul și, cum zice englezu’, „you get what you pay for” (primești ceea ce plătești). Multe din companiile ieftine (discounter) se bazează probabil pe faptul că te pricepi să îți administrezi singur site-ul și dacă ajungi în dificultăți, nu îi vei deranja pe dânșii. Dar dacă nu ai expertiza necesară, discounterii se spală repede pe mâini și site-ul tău poate fi căzut zile la rând.

Deci, mare grijă când alegi o companie de găzduire. Cântărește bine opțiunile și eventual caută pe net păreri sau reviewuri ale altor clienți. Serviciile „managed” (administrate de către compania de găzduire) se plătesc destul de scump.

Locația, locația, locația

Un alt aspect important care contează la alegerea unui host este locația centrului de date – unde se află serverul pe care va locui site-ul tău? Dacă publicul țintă al site-ului tău este în România, este destul de important ca site-ul să fie găzduit în România sau împrejurimi. Locația serverului se va reflecta în viteza cu care va fi accesat site-ul de către vizitatori, viteza și timpul de descărcare. 

Deci este important ca găzduirea să fie rapidă, performantă și aproape de publicul țintă.

Alte servicii conexe de hosting

Doar ca să trecem în revistă, alte servicii despre care poți întreba compania de găzduire sunt: 

  • Oferă instalare „cu un click” sau „instalare facilă” Wordpress (sau a altor aplicații pe care dorești să le folosești)?
  • Câte domenii web sunt incluse în abonamentul lunar (câte site-uri diferite poți găzdui în același timp, în același abonament)?
  • Ce fel de panou de administrare oferă?
  • Oferă backup gratuit al site-ului? Cât de frecvent (zilnic, săptămânal, etc)?

3. Instalezi site-ul

Odată ce ți-ai ales și cumpărat domeniul și găzduirea, urmează instalarea site-ului pe contul de găzduire. Cum am menționat mai sus, dacă dorești să îți construiești site cu Wordpress, foarte multe companii de găzduire oferă instalare automată Wordpress (și a altor aplicații), prin ceea ce numesc „one click install.” 

Aceasta a redus foarte mult timpul și dificultatea instalării Wordpress, deci poate fi unul dintre factorii decizionali în alegerea unei companii de hosting. Dacă pachetul de hosting nu vine cu instalare automată, va trebui să îți instalezi singur Wordpress (descarci arhiva de la wordpress.org, o decompresezi și o încarci prin FTP. Apoi o conectezi la baza de date).

4. Configurezi site-ul

Odată ce ai instalat site-ul, trebuie să verifici și să stabilești valorile și parametrii de funcționare. De exemplu, dacă vrei să ai interfața în limba română, trebuie să o schimbi de la setări și aceasta va activa un pachet cu frazele în română.

O altă configurare esențială este trimiterea de e-mail. Dacă vrei să primești e-mailuri de pe site sau dorești să ai un formular de contact, trebuie să configurezi trimiterea de e-mail cu un server și plugin de SMTP.

Mai trebuie să pui la punct backup, pentru a nu pierde site-ul și conținutul în caz de probleme cu hostul, dacă site-ul este compromis sau instalezi vreun plugin care face probleme și trebuie să restaurezi din backup.

Tot în faza de configurare instalezi modulele de care vei avea nevoie. Wordpress nu vine instalat cu prea multe pluginuri (de obicei șterg multe din pluginurile care vin instalate, dacă hostingul mi-a „băgat pe gât” ceva module sponsorizate), și este nevoie să instalezi tu pluginurile necesare pentru funcțiile dorite. Totuși, nu instala prea multe, acestea îți pot incetini site-ul – recomand să adaugi pluginuri treptat, pe măsură ce ai nevoie de ele.

O altă serie de configurări pe care le vei face ține de serviciile colaterale, externe site-ului, cum ar fi un serviciu de analytics (Google Analytics este cel mai popular), prin care monitorizezi traficul pe site, de unde vin vizitatorii, etc. 

Sau dacă vrei să fii mereu la curent cu situarea site-ului tău în motoarele de căutare, poți configura și conecta Google Search Console (fostul Webmaster Tools). Acesta îți arată cu ce cuvinte cheie te găsesc vizitatorii, cât de sus apari în motorul de căutare și câte clickuri ai de la paginile de rezultate în Google. Tot în Google Search Console afli câte pagini a indexat Google de pe site-ul tău, dacă robotul Google a întâlnit erori sau probleme de securitate pe site-ul tău, precum și cum se comportă site-ul pe dispozitive mobile.

Acestea sunt doar două exemple de servicii conexe pe care le poți folosi pe site dar care nu se instalează direct pe site sau pe serverul de găzduire, ci se conectează la site și îți îmbunătățesc experiența de administrare, îți oferă informații de marketing, ș.a.m.d.

5. Alegi o temă

Aici nu ne referim la „subiectul” sau „tema de discuție” a site-ului, ci la partea de design a site-ului. O temă (în Wordpress și alte platforme) se referă la o serie de cod HTML, stiluri CSS, imagini, fonturi și definiții care controlează aspectul grafic al site-ului – ce culori folosești, unde se situează sigla, meniurile, ce fonturi se folosesc și alte aspecte pur vizuale.

Wordpress vine instalat cu o temă destul de banală care, deși poate fi personalizată puțin, este în mare parte neinteresantă. Dar tot în Wordpress, poți accesa teme create de către comunitatea care folosește Wordpress și acestea sunt cu miile – majoritatea gratuite. 

De asemenea, poți cumpăra o temă plătită de la numeroasele „piețe” de teme. Multe din ele nu se rezumă doar la schimbarea culorilor și stilurilor, ci vin cu un întreg arsenal de instrumente, frameworkuri, module și „buildere” de pagină care funcționează direct cu tema respectivă (cum ar fi Divi, Elementor, Gravity și altele).

6. Creezi o schiță a site-ului

Este foarte de ajutor dacă îți faci o schiță a site-ului înainte de a începe construirea lui. Poate chiar să scrii pe hârtie (știu, nu e prea tehnic) ce pagini dorești să ai, cum sunt acestea structurate și ce ierarhie vor avea.

De exemplu, să zicem că dorești să faci un site pentru un proiect imobiliar. Probabil vrei să ai paginile: „Acasă”, „Despre noi”, „Proiect”, „Disponibilitate”, „Modalități de plată”, „Contact”. Este foarte folositor să îți notezi dinainte și să grupezi paginile, cum sunt organizate, care sunt paginile care vor fi în meniul site-ului, care va fi ordinea și în mare, ce conținut va fi pe fiecare pagină. Ajută mult să ai claritate în ceea ce privește „sitemapul”. Este un pas pe care aș recomanda să nu îl sari, să nu abordezi totul haotic.

7. Creezi meniurile

După ce te-ai hotărât ce pagini vei avea pe site, vrei să faci un meniu care va constitui navigația site-ului și va permite vizitatorilor să acceseze toate paginile, într-o ordine care are sens și o anumită progresie relevantă. Nu e esențial să ai meniurile la început, mai ales dacă paginile nu au conținut, nu vrei să ajungă clienții la pagini neexistente sau neterminate. Dă o impresie foarte neprofesională.

De asemenea, meniurile ajută navigația roboților motoarelor de căutare, care indexează site-urile. Nu îți aduce nici un beneficiu să ai multe pagini pe site dacă acestea nu au link-uri de nicăieri și sunt „orfane.” Aceste pagini vor fi foarte greu de descoperit (de către vizitatori ȘI de către motoarele de căutare) și structura internă a site-ului tău va avea de suferit (în special în motoarele de căutare) care analizează legăturile dintre paginile site-ului pentru a determina importanța și relevanța paginilor pentru căutările utilizatorilor.

8. Conținutul site-ului

O altă etapă prin care îți recomand să treci înainte să te postezi la calculator și să dai click prin site, este să îți creezi conținutul. Bineînțeles, nu mă refer la postările sau articolele de blog. Acelea le vei scrie ulterior. Mă refer la conținutul paginilor cu care vrei să lansezi site-ul, poate cele de mai sus: „Acasă”, „Despre noi”, și celelalte. 

De fapt eu spun tuturor clienților mei: nici nu începem lucrul la site până nu avem conținutul bătut în cuie. Vrem să știm ce conținut avem, care sunt paginile, ce texte avem pe pagini, ce schițe, imagini, citate, cum se conectează paginile între ele.

Uneori, asta chiar influențează deciziile de design ulterior. Să spunem că decizi să ai 5 pagini cu proiecte. Dacă nu știai asta de la început, te-ai apucat să creezi prima pagină, ai pus 4 link-uri cu poze, frumos dimensionate și la urmă ai realizat (sau clientul intervine): sunt 5 pagini. ARRGH! Acum trebuie să refaci secțiunea respectivă, în loc să o fi inclus în design cu 5 module, cum trebuia.

Este mult mai confortabil să te așezi frumos să lucrezi la site și să ai deja conținutul organizat pe foldere, cu toate textele corectate, traduse, imaginile alese, redimensionate, verificate, și mai ales, aprobate de client. 

Contrastează acesta cu munca pe loc, aiurea, fără plan, cu modificări interminabile și prelungiri de termen de execuție. Garantat, vei ajunge să muncești dublu sau triplu, dacă nu vei determina stabilirea conținutului în prealabil.

9. Lansare!

Ai introdus conținutul, ai creat paginile, ai aranjat designul și ești gata de lansare. Acum e momentul să verifici din nou toate configurările, să vezi dacă ai stabilit toți parametrii de funcționare și să pregătești site-ul de lansare: ai certificat SSL? Nu ai link-uri rupte? Imaginile sunt optimizate? Ai backup configurat? Ai conectat Google Analytics, Search Console? 

Este un pas peste care mulți trec fugitiv, poate din grabă sau neatenție, sau pentru că sunt plătiți prea puțin sau chiar nu le pasă. Nu fi „that guy.”

E bine să-ți faci un checklist la început (când faci schița poate?) cu toate lucrurile de verificat înainte de lansare. De multe ori realizez că pe măsură ce avansez în lucrul la un site, îmi amintesc diverse servicii sau chestii de verificat. Le pun pe listă și le verific înainte de lansare. E mai bine și dacă m-am grăbit pe alocuri, îmi servește să nu omit ceva. 

Asigură-te că totul este pus la punct, atât cât poți. Nu va fi totul perfect dar poți încerca să te apropii!

Concluzie

Sper că această listă te ajută să te orientezi în proiectul tău web sau măcar îți va servi ca subiect de discuție cu viitorul tău client căruia îi vei construi un site web. Dacă am omis ceva, nu ezita să-mi spui în comentarii!

Cristi Coțovan

Cristi lucrează de peste 15 ani în domeniul web design, dezvoltare, e-commerce și marketing. A construit două platforme CMS de la zero și este pasionat de comerț electronic, automatizări și muzică și artă și altele. Are 15 idei pe secundă și parcă le-ar începe pe toate până la sfârșitul zilei. Uneori vorbește despre el însuși la persoana a treia.

Categories