Ce este Google Search Console și la ce mă ajută în optimizarea SEO?: Mură-n Gură

Ce este Google Search Console și la ce mă ajută în optimizarea SEO?

Ce este Google Search Console și la ce mă ajută în optimizarea SEO?

Google Search Console este un serviciu gratuit oferit de Google proprietarilor de site-uri/webmasterilor, în care primești o imagine de ansamblu a site-ului tău din punct de vedere SEO – mai specific – cum vede Google site-ul tău. 

Google Search Console oferă câteva instrumente prin care poți monitoriza și îmbunătăți starea site-ului în motoarele de căutare, poți afla dacă este indexat, ce pagini sunt indexate, dacă există erori la indexare. 

Prin intermediul său poți comunica lui Google unde poate găsi sitemap-ul site-ului, poți solicita eliminarea anumitor pagini din index și afla ce site-uri au pus linkuri spre site-ul tău și unde. Este de ajutor și în a primi avertizări cu privire la probleme de viteză sau securitate legate de site-ul tău (ex. viruși, malware) sau pentru a afla dacă site-ul oferă o experiență optimă vizitatorilor.

Se recomandă să îți conectezi site-ul cu Google Search Console imediat ce îl lansezi sau chiar din faza de pregătire, pentru a ști din prima clipă ce se întâmplă. 

Google Search Console se numea înainte Google Webmaster Tools. Recent, Google a făcut un redesign al interfaței.

Acest articol discută noua interfață și funcționalitățile incluse în aceasta. Vei vedea mai jos câteva secțiuni care fac parte din interfața veche și care nu au fost transferate în cea nouă. Unele din ele nu vor rămâne în funcțiune.

Cum adaugi site-ul la Google Search Console?

Pentru a adăuga site-ul la Google Search Console, trebuie să verifici că într-adevăr ești deținătorul domeniului web. Google îți va solicita să verifici aceasta fie prin încărcarea unui fișier în directorul rădăcină al site-ului, sau prin adăugarea unei înregistrări TXT în zona DNS a domeniului.

Este important să te hotărăști ce variantă a domeniului adaugi, pentru că în ceea ce privește pe Google, variantele cu www și fără www sunt diferite. De asemenea, variantele cu http și cu https sunt considerate distincte. 

Înainte de a ști această distincție, am adăugat și eu site-urile în varianta greșită și apoi îmi lipseau anumite statistici, nu erau corecte sau chiar nu se raporta deloc, pentru că site-ul live era diferit.

Google a realizat că aceasta e o problemă și că mulți webmasteri aveau site-uri duplicat în consolă, astfel că au adăugat recent un tip de „proprietate” (așa numesc ei site-urile, ca în imobiliare), de tip „domeniu” (domain property), în care, la momentul adăugării, specifici doar domeniul principal (siteulmeu.ro) și își include în raportare toate variantele de domenii. 

Totuși, la data scrierii acestui articol, proprietățile de tip domeniu nu pot fi conectate cu Google Analytics pentru combinarea informațiilor și acolo. Dar sunt sigur că Google deja lucrează la remedierea acestui neajuns.

Pentru moment, eu adaug de două ori orice site: 

  1. Odată ca „proprietate tip domeniu”
  2. Odată ca proprietate clasică, cu varianta exactă ca domeniul meu canonic. De exemplu: https://siteulmeu.ro (fără www, cu https, de exemplu). Dacă preferi varianta cu www, atunci: https://www.siteulmeu.ro (știi că e important să ai https la site, nu?)

Astfel, pot avea siguranța că proprietatea de tip domeniu va include toate datele, pe domeniu, și pe cealaltă o pot conecta la Google Analytics, ca să am acolo informații mai bogate legat de cuvinte cheie. Voi discuta în alt articol despre Google Analytics și la ce ajută această integrare între servicii.

După ce adaugi site-ul la Google Search Console și realizezi verificarea, durează o zi-două până când începi să vezi informații. Până atunci, Google spune că „procesează”. Dacă este un site nou, probabil nu vei vedea nimic timp de 1-2 săptămâni, poate chiar mai mult. Am discutat în alt articol cât durează până când un site nou începe să fie indexat de Google. E posibil să nu vezi nimic chiar timp de câteva luni! 

Din experiența cu multe site-uri noi, indexarea nu se vede decât peste vreo 3 luni, și chiar atunci puțintel. Începi să apari în rezultate acolo unde ți se cuvine, abia după vreo 6 luni. Dar depinde mult și de calitatea și cantitatea conținutului de pe site, dacă ai link-uri, etc.

Ce funcții pot folosi în Google Search Console?

După ce încep lucrurile să miște puțin în motorul de căutare, vei începe să vezi informații în Google Search Console. Apoi poți accesa diferitele secțiuni din consolă pentru a afla diverse informații despre site-ul tău. Iată mai jos o scurtă trecere în revistă a funcțiilor și ce găsești în fiecare, cât și alte informații utile pe care le-am acumulat de-a lungul timpului sau din experiența personală:

Secțiunea „Performance”

La secțiunea „Performance” ai o privire de ansamblu asupra performanței site-ului tău în motorul de căutare Google. 

  • Aici vezi câte afișări ai (impressions) – de câte ori paginile site-ului tău apar în căutările vizitatorilor. Cu cât ai mai multe, cu atât mai bine. Depinde foarte mult de conținutul site-ului și volumul de căutări pentru cuvintele cheie cu care apari.
  • Câte clicuri ai (clicks) – de câte ori au dat clic vizitatorii pe paginile tale și au venit la site.
  • Procentul de clicuri (Click-Through Rate sau CTR) sau numărul de clicuri raportat la numărul de afișări. Vrei ca acest număr să fie cât mai mare. Dacă e prea mic, înseamnă că textul sau titlurile paginilor tale sau descrierile meta care apar în rezultatele căutărilor, nu sunt suficient de convingătoare sau relevante pentru ca vizitatorii să dea clic pe ele. Poate ai afișări multe, dar dacă vizitatorii nu dau clic ... nu vine nimeni la site.
  • Poziția medie – indică locația unde se află în medie paginile tale în rezultatele căutărilor. Cu toții ne dorim să fim primii în motoarele de căutare, dar evident, nu se poate. Vrei ca acest număr să fie cât mai mic.
  • Google afișează aceste informații în formă de grafic, astfel poți vedea evoluția site-ului tău în timp – o iei în sus sau în jos? Poți vedea statistici în Google Search Console până la 16 luni în urmă.

Sub acest grafic, poți accesa informații mai detaliate cu privire la paginile tale care apar în rezultate, cu ce cuvinte cheie apar, poziția pe care apar, în ce țări apar, câte clicuri primesc, etc. Poți astfel să vezi dacă eforturile tale SEO aduc roade sau dacă apari în motoare cu alte cuvinte cheie, pentru care poate nu ai intenționat să apari.

Secțiunea „URL inspection”

Dacă ai îndoieli sau întrebări referitor la anumite pagini din site-ul tău, poți introduce aici URL-ul și poți solicita lui Google să analizeze acea pagină pe loc. Durează câteva secunde, dar Google îți poate spune dacă pagina are erori, dacă există în index, când a fost indexată ultima oară și alte informații utile, specific pentru pagina respectivă. Tot de aici poți solicita indexarea sau reindexarea paginii.

Unii cred că dacă publici un articol nou sau o pagină nouă pe site și dorești ca Google să „ia la cunoștință” și poate chiar să o indexeze mai repede, o introduci aici și soliciți indexarea. Nu știu dacă aceasta face pagina să fie indexată mai repede decât dacă aștepți ca Google să o găsească singur (sau în sitemap) și să o indexeze în mod normal – dar nu strică să încerci.

Secțiunea „Coverage”

În această secțiune afli câte pagini din site-ul tău sunt indexate – în mod normal vrei ca toate paginile să fie indexate, dar aceasta nu se va întâmpla instantaneu și nu toate paginile vor fi indexate deodată. Pe măsură ce roboțelul (crawlerul) lui Google vizitează site-ul și descoperă pagini noi, acestea sunt adăugate în lista de indexare, după care sunt indexate, analizate și abia după aceea apar în rezultate, în poziția cuvenită pe baza relevanței.

De aceea, această secțiune este în continuă schimbare. Tot aici poți vedea dacă Google a identificat probleme în accesarea site-ului (dacă unele pagini dau erori sau au fost șterse), sau dacă ai pagini pe care Google le consideră „dubluri”. Acestea îți pot dilua rankul site-ului în rezultate pentru că e posibil ca Google să nu știe care pagină este cea mai relevantă, dacă ai mai multe pagini cu același titlu sau cu același conținut. 

De aceea, această secțiune este importantă în analiza indexării și te ajută să „faci curățenie” între pagini, pentru a elimina dublurile, erorile, etc. 

E posibil aici să vezi erori de tip „404” sau pagini care lipsesc. Poate ai șters anumite pagini și ele încă există în indexul Google. Voi discuta în alt articol ce trebuie să faci în aceste situații și mai mult: ce să faci pentru a preveni această problemă cu totul. 

Alte erori ar mai fi cele de tip 5XX – erori de server, funcționalitate sau timeout (când serverul este lent). Google va poziționa mai jos paginile sau întregul site, dacă este lent, greu de accesat/indexat, are erori sau viruși. Dacă nu folosești Google Search Console, nici măcar nu știi despre ele.

Secțiunea „Sitemaps”

Aici poți să adaugi sitemaps (link spre fișierul sitemap.xml) și să îi spui lui Google unde îl găsește. Fișierul sitemap.xml este util în a comunica lui Google toate paginile site-ului tău. Poate navigația site-ului lasă de dorit sau este mai greu de parcurs. 

Poate nu incluzi toate linkurile spre toate paginile în navigație – în special dacă ai un site mare, gen comerț electronic, cu sute sau mii de pagini. În această situație, este important să adaugi un sitemap.xml în care se includ toate paginile. 

Fișierul sitemap.xml este apoi descărcat și procesat de către Google, care acum știe unde să trimită roboțelul de indexare... Din câte am observat, acest fișier este descărcat zilnic de către Google și paginile găsite în el sunt adăugate la lista de indexare.

Nu este obligatoriu ca fișierul să se numească sitemap.xml – este doar o variantă, dacă ai un site Wordpress de exemplu, fișierul va fi sitemap.xml. Dar dacă ai un site mai mare, poți să separi linkurile în fișiere multiple (de exemplu: sitemap.xml – ca sitemap principal, și apoi produse.xml, blog.xml, categorii.xml, etc.). Poți adăuga toate aceste linkuri în această secțiune și Google le va monitoriza pe toate.

Exemplu: https://siteulmeu.ro/sitemap.xml

Tot aici Google îți spune dacă există probleme cu sitemap-ul (de exemplu, dacă nu l-a putut descărca sau are înregistrări invalide), cât și ultima oară când l-a accesat.

 

Secțiunea „Links”

În această secțiune Google îți arată dacă alte site-uri de pe internet au pus linkuri spre site-ul tău. În mod normal, este de dorit ca alte site-uri să pună link spre site-ul tău, mai ales dacă pun link spre pagini specifice, articole variate. Asta înseamnă că informațiile de pe site-ul tău sunt relevante, interesante și merită evidențiate. 

Linkurile de la alte site-uri (respectabile) sunt un mod foarte puternic de a îmbunătăți rankul site-ului tău. Acestea se comportă ca niște voturi de încredere, ca un semnal de calitate și Google răsplătește aceasta cu o poziție mai bună în rezultate.

Dar există și o parte negativă a acestei monede: am specificat mai sus că e important ca site-urile ce pun link spre site-ul tău să fie „respectabile.” Dacă nu sunt respectabile sau au viruși, conținut îndoielnic sau malițios, sau fac parte din rețele de blogging care există doar pentru a manipula rankul în Google, e posibil să îți facă mai mult rău. 

Dacă un site mai puțin respectabil include link spre site-ul tău, există pericolul ca Google să te pună în aceeași „găleată” cu acele site-uri, și îți pot dăuna.

De aceea este utilă această secțiune din Google Search Console: poți vedea ce site-uri au pus link spre tine, dacă sunt relevante și poți să le mulțumești sau la nevoie, să le dezaprobi. 

De vreme ce nu poți controla ce fac alte pesoane pe site-ul lor, există un proces prin care poți comunica lui Google că nu te afiliezi sau nu ești de acord cu acele linkuri, pentru a nu suferi de pe urma lor.

Secțiunea „Security issues”

Următoarele secțiuni nu au fost încă implementate în noul Google Search Console. Ele sunt incluse ca linkuri spre vechea interfață și nu este sigur dacă Google le va reface sau le va elimina mai târziu. Funcționalitatea unora dintre ele a fost incorporată deja în alte instrumente sau nu mai este necesară.

Cristi Coțovan

Cristi lucrează de peste 15 ani în domeniul web design, dezvoltare, e-commerce și marketing. A construit două platforme CMS de la zero și este pasionat de comerț electronic, automatizări și muzică și artă și altele. Are 15 idei pe secundă și parcă le-ar începe pe toate până la sfârșitul zilei. Uneori vorbește despre el însuși la persoana a treia.

Categories