Ce calități caută Google într-o pagină web?: Mură-n Gură

Ce calități caută Google într-o pagină web?

Ce calități caută Google într-o pagină web?

Cum stabilește Google ce relevanță și calitate are o pagină web și ce factori analizează mai înainte de a include pagina în indexul său și în rezultatele căutărilor?

La 1 August, Google a publicat un document în care discută una dintre „actualizările” algoritmului lor, și oferă câteva reguli și sfaturi revizuite cu privire la aspectele pe care caută să le găsească într-o pagină web. Aceste aspecte sunt importante pentru că Google decide astfel cât de proeminent va apărea pagina respectivă în pagina de rezultate căutări pe Google.

Vom menționa câteva din aspectele incluse în documentul publicat de Google, menționat mai sus, dar mai înainte, vom explica criteriul de bază pe care Google (și mulțimea de moderatori și analiști care lucrează pentru Google) îl are în minte atunci când evaluează un site: calitatea paginii.

Google nu indexează și analizează paginile doar în mod automat, ci angajează și o armată întreagă de moderatori și analiști care verifică rezultatele oferite de Google, în scopul de a determina cât de relevante și calitative sunt acesta, raportat la căutările efectuate. Acești moderatori au posibilitatea de a acorda note paginilor care apar în rezultate, și confirmă companiei Google că modificările pe care le-au efectuat la algoritmi sunt eficiente.

Într-un ghid de peste 160 de pagini destinat persoanelor ce analizează calitatea rezultatelor căutărilor, Google include o întreagă secțiune destinată analizei calității paginilor. În acest document, Google îndeamnă moderatorii ca atunci când evaluează o pagină web, să încerce să descopere care este scopul principal al paginii respective. Scopul principal nu e întotdeauna cel pe care îl afirmă proprietarul site-ului și nu este imediat evident la simpla încărcare a paginii. Analiza aceasta se face prin prisma conținutului de pe pagină.

Operatorii care analizează site-urile și acordă o notă paginilor acestora, sunt sfătuiți să caute scopul existenței fiecărei pagini, înainte de a-i acorda nota. Paginile web nu sunt judecate după cât de frumoase sunt, cât de bine sunt aranjate sau ce poze frumoase au pe ele, ci mai degrabă prin determinarea scopului paginii și evaluarea a cât de bine îndeplinește pagina scopul respectiv.

Scopurile paginilor web pot fi:

  • Să ofere informații asupra unui subiect anume
  • Să faciliteze transmiterea de informații personale sau sociale
  • Să distribuie fotografii, videoclipuri sau alte forme de material
  • Să exprime opinii sau puncte de vedere
  • Să ofere divertisment
  • Să vândă produse sau servicii
  • Să permită utilizatorilor să pună întrebări și să primească răspunsuri
  • Să permită distribuția de fișiere, software, etc.

Evaluatorii Google se pun în pielea utilizatorilor obișnuiți și încearcă să răspundă în primul rând la o întrebare de felul: reușește pagina să își atingă scopul, sau pretinde că face un lucru, pe când realizează de fapt altceva?

Cu alte cuvinte, singurul lucru pe care vrea Google să îl realizeze paginile site-ului tău este acesta: să se alinieze cât mai fidel la scopul propus.

Deci toți ceilalți factori (tehnici) pe care Google îi include în analiza lor sunt secundari, comparat cu factorii de interacțiune a vizitatorilor, timpul petrecut pe pagină, acțiunile întreprinse de utilizatori cât timp sunt pe pagina ta.

Practic, pagina ta trebuie să ajute vizitatorii să își atingă scopul pentru care i-ai atras acolo, cât mai ușor, cât mai rapid și la subiect.

Revenind la anunțul lui Google privitor la revizia algoritmului, mai jos sunt întrebările majore pe care te sfătuiesc să ți le pui când îți evaluezi pagina.

Întrebările sunt însoțite de scurte comentarii sau explicații din partea mea a ceea ce înseamnă și ce ar trebui să facem de acum înainte (dacă nu facem deja) pentru a mări șansele site-ului nostru să fie apreciat de către vizitatori dar și văzut bine în rezultatele căutărilor web.

Întrebări legate de conținutul și calitatea paginii web

Oferă conținutul informații originale, rapoarte, cercetări sau analiză?

Informațiile originale sunt materia primă a succesului pe web. Toți bloggerii sunt de acord cu expresia „conținutul e rege” (Content is king, în engleză). Și pe bună dreptate!

Dacă pur și simplu copiezi text și informații de pe alt site, nu vei avea succes! Google a devenit expert în detecția site-urilor clonă, cu conținut furat sau dublat.

Expresia zilei: conținut unic. Nu trebuie să uiți asta deloc.

Oferă conținutul o descriere substanțială, completă sau exhaustivă a subiectului tratat?

Mă confrunt și eu cu o dilemă asemănătoare foarte des: să public un articol mai scurt, mai rapid, doar ca să pot spune că am publicat ceva nou? Sau să petrec o săptămână-două, să scriu un articol cu adevărat exhaustiv?

E mai ușor să scrii fuguța câteva cuvinte, două-trei propoziții și să apeși „Publicare.” Printre ultimele actualizări ale algoritmului de căutare Google, a fost o mică frază ce mi-a atras atenția: Google consideră lipsite de importanță paginile fără prea mult conținut. Le denumesc „thin content” (conținut subțire) și e foarte greu să apari în motoare cu aceste pagini deoarece nu au nimic de valoare ce nu se găsește pe alte site-uri, la care autorii au depus mai mult efort.

Oferă conținutul o analiză pătrunzătoare sau informații interesante, dincolo de ceea ce e evident?

Nu înseamnă că fiecare site trebuie să fie o publicație academică de 300 de pagini, dar totuși, dacă scrii un articol în care încerci să explici un concept, să prezinți un tutorial sau să discuți un punct de vedere, ajută dacă încerci să discuți problema din toate unghiurile, să incluzi cât mai multe informații utile, citate, păreri diverse, linkuri spre resurse suplimentare, astfel încât cititorul să rămână cu impresia că a aflat tot ce avea nevoie să știe.

Dacă pagina se inspiră din alte surse, evită simpla copiere sau regurgitare a acestor materiale și oferă în schimb informații de valoare și originalitate substanțială?

S-a scris mult despre bloguri și site-uri care pur și simplu preiau articole de pe alte site-uri de succes, rescriu materialul, inversează ceva cuvinte, fraze și le republică. Deși pe moment pare că aceste site-uri au conținut nou, mult, „de valoare”, în curând scad în rezultate și nu rezistă testul timpului.

Google încurajează creatorii, scriitorii, să producă informații proaspete, originale, din puncte de vedere diferite.

Oferă titlul paginii un sumar descriptiv și folositor al conținutului?

Se spune că titlul unui articol sau al unei pagini contribuie în cea mai mare măsură la succesul unui articol, pentru că e primul lucru pe care îl văd potențialii cititori.

Dacă titlul este suficient de interesant, captivant și intrigă pe cititor, acesta va da clic pe el și va ajunge la pagina ta. Dacă e plictisitor sau irelevant, va fi ignorat. Pur și simplu.

De asemenea, Google acordă o importanță majoră titlurilor paginilor sau articolelor, analizând cuvintele și frazele incluse în el, și apoi comparând aceste cuvinte cheie cu restul paginii.

Dacă paragrafele din restul articolului confirmă, susțin, dezvoltă, detaliază, explică informația ce se regăsește în titlu, atunci se trage concluzia că într-adevăr, articolul respectiv abordează ceea ce promite în titlu.

Unul din modurile în care Google face asta, este prin analiza cuvintelor cheie întâlnite pe alte site-uri, conținute și menționate în articole similare.

De exemplu, într-un articol intitulat „Cele mai bune mașini de făcut cafea”, ar fi rezonabil să întâlnești, nu doar cuvintele „mașină” și „cafea”, dar și alte cuvinte înrudite cu acest subiect, precum: „filtru”, „lapte”, „apă”, „control temperatură”, „cappuccino”, ș.a.m.d.

Această strategie este folosită și de către cei care doresc să „fure” locul unui site în rezultatele căutărilor, în faza de cercetare cuvinte cheie (keyword research): pur și simplu analizează competiția și scriu un articol mai lung, mai bun, mai exhaustiv decât aceștia, și mai ales, nu uită nici un cuvânt cheie folosit de competiție. Ba chiar, adaugă altele noi.

Dacă site-ul competitor a uitat să menționeze informații despre „consumul de energie al mașinilor de făcut cafea” sau „în cât timp face mașina o cafea”, acestea constituie oportunități pentru tine să incluzi o secțiune despre asta, și atunci articolul tău este mai complet.

Oferă titlul paginii exagerări sau fraze de natură să șocheze?

Nu o să-ți vină să crezi ce fac unii pe web!

Cu siguranță nu ești străin de faptul că în ultimii ani, multe site-uri au folosit tactica aceasta pentru a-și atrage vizitatori. Postează un articol cu un titlu senzaționalist sau șocant, și vizitatorii pur și simplu nu vor rezista să nu dea clic pe el!

Practica asta a devenit atât de răspândită încât Google, Facebook și alte rețele sociale au început să minimalizeze impactul acestor site-uri, deoarece scăpaseră de sub control. Articolelor cu „momeală de clickuri” (clickbait) nu li se mai oferă proeminența din trecut, și pe bună dreptate!

Este această pagină una pe care ai vrea să o salvezi în bookmarkuri, să o trimiți unui prieten sau să o recomanzi?

Visul oricărui webmaster: vizitatori mulți care distribuie site-ul și prietenilor. Cât mai multe „likeuri” și „shareuri”.

Dar ca să ajungi acolo, trebuie cu adevărat să oferi valoare pe site-ul tău! E foarte greu să evaluezi cât de valoroasă este pagina ta, deoarece ești implicat în crearea ei și nu poți fi imparțial. Trebuie să faci tot posibilul să te pui în pielea vizitatorilor sau a clienților pe care dorești să-i atragi.

Nu poți greși dacă îți pui întrebări de felul:

  • Am inclus toate informațiile pe care aș vrea eu să le aflu?
  • Am uitat cumva să explic vreun termen?
  • Am vreo prejudecată legat de nivelul de expertiză al vizitatorilor?
  • Oare sunt vizitatorii la fel de familiarizați cu subiectul precum sunt eu?
  • Ce noțiuni de bază am menționat fără să le explic?
  • Ce obiecțiuni ar putea avea cineva care citește acest articol? Pot să le adresez?

Mulți bloggeri susțin că cele mai „distribuibile” articole sunt listele cu chestii. De multe ori listele care enumeră diferite concepte utile sau resurse, sunt cele care ajung în bookmarkuri și sunt distribuite pe rețelele sociale. Poți crea câteva liste utile? „40 de moduri în care poți face cafea”, „20 de idei geniale pentru masa de Crăciun”, ș.a.m.d.

Ar fi de așteptat să întâlnești acest conținut într-o revistă tipărită, enciclopedie sau carte?

Întrebări privind expertiza conținutului sau a autorului

Prezintă conținutul informația în așa manieră încât inspiră încredere, claritate referitoare la sursele din care s-a inspirat, dovezi ale expertizei, informații despre autor sau despre websiteul sursă, cum ar fi linkuri spre pagina autorului sau pagina „Despre”?

Dacă ar fi să cercetezi puțin site-ul ce prezintă acest conținut, ai rămâne cu impresia că este un site de încredere sau recunoscut ca o autoritate în domeniul respectiv?

Este conținutul scris de către un expert sau o persoană entuziastă? Este evident că această persoană cunoaște subiectul în profunzime?

Este conținutul liber de greșeli factuale ce ar fi fost ușor de verificat?

Dacă incluzi o afirmație, un citat, un fapt, o informație statistică ce s-ar putea să fie greșită, sau pe care cineva ar putea-o contrazice, e important să „îți faci temele”, să cauți cine a afirmat ideea respectivă și să citezi sursa.

Dacă informația vine dintr-un studiu sau sondaj, include link spre studiul respectiv, nu doar ca să dovedești că ai dreptate, ci și pentru că așa este corect – să acorzi credit surselor de unde îți preiei informația.

Ai putea avea încredere în acest conținut în probleme legate de banii sau viața ta?

Majoritatea întrebărilor din această secțiune au de-a face cu autoritatea și expertiza persoanei care scrie conținutul.

Anul trecut, Google a făcut o actualizare a algoritmului în care acordă mai multă importanță site-urilor „experte” într-un anumit domeniu, și le defavorizează pe cele care pretind că sunt experte.

Această schimbare a fost supranumită „actualizarea medicală”, pentru că a afectat drastic site-urile din domeniul medical, fitness, dietă, psihologie și alte domenii specializate.

Știm că internetul este plin de site-uri cu sfaturi de slăbire, analize psihologice sau sfaturi financiare și medicale – dar de multe ori, persoanele care produc aceste site-uri nu au studii medicale, ci fac recomandări pescuite din alte surse, neverificate, fără autoritate.

Ideea din spatele actualizării a fost: dacă persoanele care scriu conținut pe site-ul acesta nu sunt specializate în domeniu, atunci nu au ce căuta să dea sfaturi în domeniul respectiv pentru că în loc să ajute, ar putea face mai rău!

De aceea Google folosește această denumire în secțiunea asta: banii sau viața. Ai avea încredere să aplici în finanțele personale (banii) sau în sănătatea ta (viața) sfaturile primite pe acest site?

Întrebări legate de prezentare și producție a paginii web

Este conținutul liber de greșeli de ortografie sau de stilizare? A fost produs conținutul cu grijă, sau apare neîngrijit sau creat în grabă?

Nu publica pagini cu greșeli în text! Întotdeauna, minimul pe care îl poți face este să verifici textul de greșeli de ortografie – folosește un spellchecker! De asemenea, exprimarea trebuie să fie clară, succintă și ușor de înțeles. Scrie la nivelul audienței pe care dorești să o servești dar fără a compromite profesionalismul. Dacă dorești să transmiți o impresie profesională, serioasă, respectabilă, cel mai rapid mod de a te discredita este să scrii cu greșeli.

La stilizare, nu mai vorbim: pe ce site profesional ai mers și aveau text colorat țipător, fundaluri animate, fonturi glumețe (da, ne gândim la Comic Sans), și alte idei „drăguțe”? Folosește întotdeauna un design al site-ului curat, simplu, ordonat, cu un font ușor de citit și o ierarhie vizuală bine definită. Cum zice englezul, „Less is More” sau „KISS – Keep It Simple, Stupid!

Este conținutul produs în masă de către un număr mare de creatori (externi), sau distribuit pe o rețea mare de site-uri, astfel încât paginile individuale nu pot primi atenția sau grija cuvenită?

Atenția aici se îndreaptă asupra „directoarelor web” sau a site-urilor care colectează conținut sau articole din sute și mii de surse, le pun la grămadă cu un titlu, un mic extras din articol și un link spre site-ul originar.

Acest tip de site-uri nu fac decât să piardă timpul vizitatorilor. Dacă ești în căutarea răspunsurilor, vei sări de la un site la altul, în loc să îți rezolvi problema într-un singur loc.

Este preferabil să încerci să răspunzi la întrebarea din căutare direct, nu să servești pagina doar ca o modalitate de a face trafic și a primi câteva clicuri și cenți din reclame.

Are conținutul prea multe reclame care încurcă sau distrag de la conținutul principal?

Că tot veni vorba de reclame, nu-i așa că te enervează când vizitezi un site, începi să citești și dintr-o dată apare un pop-up? Îl închizi, încerci să citești mai departe, dar apare o bară cu reclame. Mai dai scroll și începe un videoclip să ruleze din senin! Îl închizi, dai scroll în continuare și la fiecare 2-3 paragrafe, o reclamă. A, și uite încă o bară cu reclame care s-a fixat de partea de jos a browserului!

Recunoști experiența?

Nu spune nimeni să nu monetizezi site-ul, să nu faci ceva bănuți din reclame, dar când vizitatorul petrece primele secunde pe site încercând să gonească reclamele ca pe muște, ai mers prea departe!

Monetizarea nu trebuie să fie principalul scop al site-ului, ci mai degrabă încearcă să oferi cea mai bună experiență, cel mai bun conținut, să răspunzi la întrebările vizitatorilor, să educi și să ajuți – astfel, vizitatorii vor petrece mai mult timp pe site și îl vor aprecia. Aceasta va rezulta mereu și în venituri mai mari din reclame sau vânzări.

Nu sacrifica experiența vizitatorilor pentru un câștig pe termen scurt. De cele mai multe ori, dacă experiența mea este atât de proastă, închid pagina imediat. Această acțiune trimite un semnal clar către Google: pagina este de calitate slabă și trebuie coborâtă în rezultate.

Se afișează conținutul bine pe dispozitive mobile?

În ultimii doi ani, traficul pe telefoane mobile și tablete a depășit cu mult pe cel de pe desktop (computere, laptopuri). Se estimează că mai mult de 60% din trafic este acum de pe dispozitive mobile. Google a trecut multe site-uri la indexarea cu crawlerul mobil.

În 2019 este imperativ ca site-urile să fie responsive, adaptabile la diferitele mărimi de ecran. De asemenea, website-urile trebuie să se încarce rapid, să nu consume multă bandă (imagini optimizate), textul să fie confortabil de citit pe ecrane mici, butoanele să fie suficient de mari pentru a putea fi apăsate cu degetul, ș.a.m.d.

Întrebări comparative

Oferă conținutul un plus de valoare când este comparat cu alte pagini din rezultate?

Revenim la discuția de mai sus: fii mai bun decât competiția. Oferă un plus de valoare, discută mai în profunzime subiectul – oricare ar fi el. Nu lăsa nici o întrebare fără răspuns. Urmărește ce face competiția și fă mai bine!

Este evident că acest conținut caută să servească interesele vizitatorilor site-ului sau pare că există doar pentru că cineva încearcă să ghicească ce fel de informații dau bine în motoarele de căutare?

Există foarte multe site-uri și articole care îți dau sfaturi despre ce cuvinte cheie să alegi, cum să scrii cuvintele cheie, cum să manipulezi motoarele de căutare ca să te poziționeze mai sus.

Foarte mulți „experți” îți spun ce cuvânt cheie să țintești, unde să îl pui, de câte ori să îl repeți în pagină, pentru a păcăli algoritmii de căutare. Poate că aceste strategii funcționează pe termen scurt, dar ulterior, când prioritățile se schimbă sau algoritmii prind din urmă aceste tactici, nu vei mai fi poziționat atât de bine – vei fi mereu afectat de schimbările acestea.

Dar dacă te concentrezi în a-ți servi audiența cât mai bine, nu vei fi afectat foarte mult de schimbările acestea de algoritm. Pe moment, poate nu vei fi poziționat foarte sus dar conținutul tău va trece testul timpului. Concentrează-te să scrii pentru audiența ta, nu pentru motorul de căutare.

În concluzie

Căutând să fim pe placul lui Google, am ajuns de fapt la o altă concluzie: concentrează-te cu tot efortul asupra utilizatorilor, vizitatorilor site-ului tău, pentru a le oferi cea mai bună experiență posibilă.

Cred că e clar că dacă îți dai silința să construiești un website util, exhaustiv, ușor de utilizat, vei fi bine poziționat și în Google.

La urma-urmei, nu trebuie să agonizezi prea mult în legătură cu ce îi place lui Google, ci cu ce caută vizitatorii tăi. Asta e soluția. Va fi o muncă anevoioasă, va trebui să fii mai bun decât competiția, va dura mai mult timp, dar concentrându-te mereu pe experiența personală, site-ul tău va fi bine văzut și în motoarele de căutare.

Toate semnalele pe care le transmit utilizatorii sunt înregistrate și evaluate de Google: bounce rate, procentul de clicuri, timpul petrecut pe site și multe altele.

Dacă ai întrebări, sugestii sau neclarități, nu ezita să scrii în comentarii!

Cristi Coțovan

Cristi lucrează de peste 15 ani în domeniul web design, dezvoltare, e-commerce și marketing. A construit două platforme CMS de la zero și este pasionat de comerț electronic, automatizări și muzică și artă și altele. Are 15 idei pe secundă și parcă le-ar începe pe toate până la sfârșitul zilei. Uneori vorbește despre el însuși la persoana a treia.

Categories