Ajută în motoarele de căutare să am cuvintele cheie în numele de domeniu?: Mură-n Gură

Ajută în motoarele de căutare să am cuvintele cheie în numele de domeniu?

Ajută în motoarele de căutare să am cuvintele cheie în numele de domeniu?

Dacă tot vorbim de domenii web, aș dori să discut puțin concepția că dacă îți cumperi un nume de domeniu ce conține cuvintele cheie preferate, site-ul tău va fi văzut mai bine în Google și va fi cumva situat superior celorlalte site-uri.

Răspunsul pe scurt: NU, de câțiva ani buni.

Răspunsul pe lung: citește mai jos.

Diferența dintre domenii de brand și cele care conțin cuvinte cheie

Un domeniu web ce conține cuvinte cheie arată cum probabil bănuiești – dacă vrei să construiești un website pe care să vinzi pantofi, atunci un domeniu de acest fel ar fi: cumparpantofi.ro sau pantofiieftini.ro. 

Un domeniu web de brand nu conține neapărat cuvinte cheie, ci brandul/numele companiei – de exemplu: amazon.com – cu siguranță printre milioanele de produse vândute pe Amazon poți cumpăra pantofi, dar aceste cuvinte cheie nu apar în numele de domeniu.

Totuși, se pare că persistă concepția că dacă ai un domeniu web ce conține cuvinte cheie cu care vrei să apari în motoarele de căutare, cumva vei fi văzut mai favorabil și site-ul tău va fi situat mai sus în Google. 

Domenii parcate și spamul în motoarele de căutare

Unul dintre motivele pentru care acest mit mai supraviețuiește se explică în modul în care funcționa Google la început: era destul de ușor să apari pe primele poziții în Google dacă creai o pagină web și pe ea îndesai de foarte multe ori cuvintele cheie dorite: pantofi, pantofi, încălțăminte, pantofi, pantofi, sandale, sandale, etc.

Această practică este cunoscută azi ca: search engine spam (spam în motoarele de căutare) și Google penalizează foarte sever orice site care recurge la astfel de practici.

Prin același raționament, se recurgea la o strategie similară: cumpărai un domeniu web care avea cuvintele cheie în el (de exemplu pantofiieftini.com) – apoi „parcai” gratuit domeniul web (îl redirecționai la o pagină statică plină cu reclame și bannere), și așteptai să vină vizitatorii. 

Google oferea ceva importanță domeniului pentru cei ce căutau „pantofi ieftini” în motorul de căutare pentru că, hei, cuvintele sunt în numele de domeniu, nu? Site-ul trebuie să fie despre pantofi ieftini, dă-o-ncolo! 

O altă ocupație cu care mă îndeletniceam și eu, mai ales în primele luni după ce am pus și eu piciorul pe internet: vizitatori naivi care poate gândeau: „mă întreb ce site apare dacă scriu ceva cu ceva punct comia să vedem: pantofiieftini.com. Bingo! Uite un site despre pantofi ieftini. Cool!” 

Și uite așa veneau vizitatori la site, căutând ceva cuvinte unul după altul, cu punct com la coadă, dădeau vreun click-două, și plecau mai departe, iar tu, posesorul unui domeniu foarte căutat (din cauza cuvintelor cheie la mintea cocoșului), făceai ceva cenți sau dolari pe fiecare clic. 

Dacă suficient de mulți vizitatori făceau treaba asta pe lună, venitul pe care îl generai de la astfel de domenii „parcate” era mult peste prețul anual pe care îl plăteai pentru domeniu. Înmulțește asta cu câteva zeci de domenii cu cuvinte cheie foarte populare, și aveai un venit frumușel, fără să-ți construiești vreun website. Tot ce trebuia să faci era să găsești cuvinte căutate, să cumperi domeniul și să îl parchezi. Fără site, fără să oferi ceva de valoare, fără să vinzi nimic. Puterea advertizingului!

Domeniile parcate și-au pierdut relevanța

După cum probabil știi, Google își actualizează algoritmul de căutare foarte des – atât de des încât este imposibil să mai ții socoteală de toate schimbările care survin. Experții în SEO (Optimizare pentru Motoarele de Căutare) încearcă mereu să țină pasul cu acestea. Se estimează că într-un an se fac în jur de 3000 de astfel de actualizări. Unele schimbări sunt silențioase iar altele sunt anunțate și descrise chiar de către Google.

O astfel de actualizare a avut loc în 2011, când Google a eliminat din rezultatele căutărilor domeniile parcate. Poți citi anunțul oficial în limba engleză aici.

Printre schimbările pe care le anunța Google, era și următoarea:

„Un nou clasificator al domeniilor ‘parcate’: Acesta este un nou algoritm care detectează automat domeniile parcate. Domeniile parcate sunt site-uri fără pagini și cu foarte puțin conținut unic pentru vizitatori și sunt deseori pline de bannere publicitare. În cele mai multe cazuri, preferăm să nu le afișăm.”

Deși această idee a supraviețuit, domeniile ce conțin cuvinte cheie în ele nu mai constituie un avantaj și nu sunt tratate diferit de toate celelalte nume de domenii – cu numele brandului sau chiar cele inventate care nu au nici o logică.

Am reușit să dezgrop un video în care John Mueller (un analist al tendințelor webmasterilor, angajat la Google) răspunde la diverse întrebări, printre care și una legată de domenii bazate pe cuvinte cheie.

John spune în acest video următoarele:

„Da [indexarea] ia timp, ca la orice alt website. Doar pentru că ai cuvintele cheie în numele de domeniu, nu înseamnă că domeniul respectiv va apărea automat în rezultate pentru acele cuvinte cheie. Asta a fost situația de mult, mult timp.

Bineînțeles, există multe site-uri pe internet care apar în motorul de căutare pentru cuvintele cheie din domeniile lor, dar probabil au muncit la asta ani și ani de zile și poate că dețin acel site de mult timp și poate e normal să apară cu acele cuvinte cheie, dar faptul că se întâmplă ca domeniile lor să conțină cuvintele cheie respective nu are legătură cu asta.”

Se spune că astăzi Google folosește cel puțin 200 de „semnale” sau criterii prin care decide unde se situează un website în pagina de rezultate. Dar cuvintele cheie din numele de domeniu nu mai este unul dintre ele.

E posibil ca un site să fie poziționat mai bine pentru anumite cuvinte cheie poate din cauză că vizitatorul care efectuează căutarea alege să dea clic pe acel site când îl vede printre celelalte, datorită cuvintelor care apar în domeniu, poate în speranța că de vreme ce cuvintele sunt în domeniu, site-ul se specializează în acel subiect. Acel clic ar putea constitui un mic semnal pentru Google și ar fi un caz în care cuvintele din domeniu, în urma acțiunii vizitatorului, ar influența rangul site-ului în Google.

Considerente în alegerea unui domeniu web

Există totuși anumite aspecte pe care le poți avea în vedere atunci când ești în căutarea unui nume de domeniu:

Verifică istoricul domeniului

Este posibil ca un nume de domeniu să fie liber și să nu-ți vină să crezi că e liber! Ce înseamnă asta? Ei bine, ar trebui să fii foarte suspicios dacă un domeniu foarte „fain” e încă liber și neînregistrat. Este posibil ca acel domeniu să aibă o reputație proastă și să fie blocat (pe lista neagră) de către Google și alte site-uri proeminente. 

Am pățit asta cu vreun an în urmă: eram foarte pornit pe un anumit proiect web (un site de știri) și am găsit un domeniu extraordinar de bun, exact pe cuvintele dorite, scurt, memorabil – totul era super! Nu îmi venea să cred că încă nu l-a înregistrat nimeni.

Într-o suflare l-am înregistrat, am pus site-ul pe el și când am încercat să dau share unui articol pe Facebook – stupoare! Am fost informat că domeniul respectiv era pe lista neagră și că nu pot posta nici un link de pe el pe Facebook. 

După câteva căutări, am realizat că pe acel domeniu, cineva avusese un site cu linkuri dubioase (spre site-uri cu viruși și alte prostii) și fusese șters din indexul Google și blocat de toate site-urile majore de social media. 

Proprietarul inițial a renunțase la el. De aceea era liber! Lecție învățată.

E prudent să îți faci temele și să verifici dacă un domeniu a mai fost înregistrat în trecut și ce fel de reputație are. Poți utiliza site-uri precum archive.org care îți poate arăta dacă a mai fost înregistrat cât și unele copii ale paginilor site-ului, chiar dacă acela nu mai există – ca să vezi ce fel de conținut a fost pe domeniul respectiv în trecut.

Alege un nume de domeniu memorabil

Dacă nu dorești să îți înregistrezi un domeniu cu numele tău de brand și vrei să mergi pe ruta „cuvinte cheie în domeniu”, alege un nume de domeniu ușor de ținut minte.

  • Imaginează-ți că e nevoie să îl spui cuiva la telefon sau să îl menționezi la radio – e ușor de memorat?
  • E ușor celor care l-au auzit să ajungă la el ulterior, chiar dacă au uitat care era domeniul, pe baza informațiilor pe care și le mai amintesc? 
  • E ușor să scrii numele de domeniu cu litere mici și mari și să fie ușor de citit, fără confuzie (de exemplu, în multe fonturi pe ecran, litera i-mare și litera L-mic arată la fel: Il)?
  • E ușor pentru potențialii vizitatori să îl scrie corect? Domeniul site-ului meu este mura-n-gura.ro - am mizat mult pe cunoștințele de limba română de clasa a treia a potențialilor mei vizitatori, ca să știe unde se pune cratima.

Alege domeniul în funcție de competitori

Dacă în industria în care activezi sunt foarte multe site-uri cu domenii similare, care poate conțin aceași cuvânt cheie, cum poți să te deosebești de ei?

Să presupunem că vrei să lansezi un site în domeniul imobiliar. Dacă mulți competitori au nume de domenii: blablaresidence.ro, cevaresidence.ro, superresidence.ro, ieftinresidence.ro, etc. Cum te poți deosebi dacă și tu alegi un domeniu cu residence în el?

În acest caz, recomand un domeniu cu brandul tău. Dacă brandul tău conține residence… nu știu ce să te sfătuiesc! :D Doar dau un exemplu.

Pe de altă parte, dacă toți competitorii tăi au propriul brand ca domeniu, dar nu sunt o amenințare foarte mare pentru tine – sunt numeroase firme mici – poate e o idee bună să îți alegi un domeniu mai generic: brasovresidence.ro (total inventat).

Astfel, te deosebești de ceilalți printr-un nume de domeniu distinct, ușor de dedus.

Concluzie

Domeniile web care conțin cuvinte cheie nu primesc nici un avantaj în motoarele de căutare față de celelalte domenii – o astfel de distincție nu mai există de ani buni. În schimb, caută să alegi un nume de domeniu ușor de memorat, ușor de recunoscut, fără istoric dubios, care te reprezintă și care va îndemna vizitatorii să dea clic și să șovăiască pe site-ul tău. Asta va trimite un semnal mult mai potent către Google și va rezulta într-o creștere în rang și în paginile de rezultate.

Cristi Coțovan

Cristi lucrează de peste 15 ani în domeniul web design, dezvoltare, e-commerce și marketing. A construit două platforme CMS de la zero și este pasionat de comerț electronic, automatizări și muzică și artă și altele. Are 15 idei pe secundă și parcă le-ar începe pe toate până la sfârșitul zilei. Uneori vorbește despre el însuși la persoana a treia.

Categories